Učenje fizike već u nižim razredima osnovne škole može biti zanimljivo i inspirativno što stvara temelje za kasnije učenje i motivaciju u STEM područjima. To se već četvrtu uzastopnu godinu pokazuje u okviru programa u Samoborskom muzeju “Suvremena znanost kroz postav Muzeja”.
Oko 150 učenika samoborskih osnovnih škola istraživalo je jučer gravitaciju – silu s kojom živimo i koja oblikuje naš planet i svemir. Djelovanje gravitacije istraživano je proučavanjem gibanja poput skoka padobranom, slobodnog pada, kotrljanja i mirovanja u ravnoteži. Za otkriće padobrana zaslužan je jedan od najznačajnijih hrvatskih izumitelja Faust Vrančić, koji je živio u 16. i 17. stoljeću. Učenici su se također upoznali s činjenicom da Newtonovi koncepti, znastvenika iz 17. i 18. stoljeća, koje učimo u školi, ne objašnjavaju porijeklo gravitacije, već je za to potrebna Einsteinova fizika iz 20. stoljeća. Tako su pokusom zakrivili prostor i vrijeme i time simulirali gibanje planeta oko Sunca što je opća teorija relativnosti.
U izvedbi su sudjelovali izvanredni profesor, doktori znanosti Nikola Poljak, Mirjana Bijelić i Dalibor Paar te student Marko Husar s Fizičkog odsjeka PMF-a Sveučilišta u Zagrebu. Program se izvodi u koordinaciji Samoborskog muzeja u suradnji s Društvom za popularizaciju znanosti Vinko Dvořák i Fizikalnim društvom Split, a nastavak s novom zanimljivom temom slijedi u rujnu.
Muzej 21. stoljeća je mjesto gdje se susreću povijest i kultura s uzbudljivim temama današnjice i budućnosti. Znanost i tehnologije prezentirani u inspirativnom okruženju Muzeja imaju značajnu obrazovnu ulogu. U suvremenom europskom obrazovanju izvanučionička nastava, koja se odvija u muzejima, prezentacijskim centrima ili zaštićenim lokalitetima, smatra se najučinkovitijim oblikom nastave.