Nuklearna energija, kao jedna od ključnih tema današnjice, bila je tema 4. Samoborske zimske škole znanosti i tehnologije koja se održala u Samoboru od 27. do 30. prosinca u prostoru male dvorane Galerije Prica. Svaki dan je u aktivnostima sudjelovalo čak šezdesetak samoborskih učenika. Teme škole po danima su bile: Sunce i njegova moćna energija – nuklearna energija, U neobičnom svijetu atomskih jezgara – fisija, Konstruiramo Sunce na Zemlji – fuzija i Elektrane – od Nikole Tesle do Tokamaka.
Škola je dio projekta kojim se već četiri godine, uključujući zimske i ljetne škole znanosti i tehnologije, učenike osnovnih škola upoznaje s aktualnim temama suvremenog društva te temama koje su osnova suvremenih zanimanja koja su bazirana na STEM područjima. Projekt se u Samoboru uspješno izvodi od 2018. godine uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja i Grada Samobora, logistiku udruge SURLA, Fizikalnog društva Split i Pučkog otvorenog učilišta Samobor te uz sudjelovanje stručnjaka s PMF-a u Zagrebu i s drugih znanstveno-istraživačkih i obrazovnih ustanova.
Ideja ovog projekta je, sukladno svjetskim obrazovnim trendovima, demonstrirati kako se djeca već od rane dobi mogu upoznati s važnim temama suvremenog društva ne bi li ih se motiviralo u pravcu perspektivnih zanimanja čiji stručnjaci značajno nedostaju u Hrvatskoj i šire u Europskoj uniji. Kroz fizikalne pokuse i modele te metode suvremenog obrazovanja približavaju im se složene teme koje su nedostatno zastupljene u školskim kurikulumima.
Djeca od rane dobi trebaju učiti fiziku, matematiku, informatiku i druga STEM područja. Istraživanja u svijetu posljednjih dvadesetak godina pokazuju da nema donje granice za početak učenja u tim područjima. Bitno da se sve teme i aktivnosti djeci prezentiraju na zanimljiv, poticajan, inspirativan način uz puno praktičnih aktivnosti i istraživanja, poticanja na znatiželju, kritičko razmišljanje i postavljanje pitanja. To je jedini način da se zahtjevna STEM područja na dulje staze približe djeci i da ih se potakne na kasnije učenje i usmjeravanje prema širokom spektru zanimanja, od vrlo traženih strukovnih do inženjerskih ili znanstveno-istraživačkih.
U strateškim dokumentima Europske unije ističe se da treba jačati sve komponente obrazovanja djece. Kroz neformalno obrazovanje mogu se brzo uvoditi teme i metode prateći aktualni razvoj znanosti i tehnologija i na taj način razjasniti čemu će im znanja i vještine koje uče u školi služiti kasnije u životu. Zato i u Hrvatskoj treba jačati programe neformalnog, izvannastavnog ili izvanškolskog STEM obrazovanja što u konačnici može pomoći i u edukaciji nastavnika i uvođenju novih tema i metoda u formalni obrazovni sustav.
Više informacija o projektu može se pronaći na adresama www.hfd-steam.eu i www. surla.hr.
(izvor: Grad Samobor)