Da u javnom gradskom i međužupanijskom, a ustvari međugradskom javnom prijevozu na našem području postoji puno nezadovoljstva putnika, ali i nastojanja prijevoznika i lokalne i područne samouprave da se stvari poboljšaju, potvrdila je sinoć i javna tribina o tome, održana u POP UP ART kinu u sklopu redovitog Građanskog utorka Pučkog otvorenog učilišta Samobor. Pripremila ju je Udruga za zaštitu potrošača grada Samobora, pa je 50-ak okupljenih uvodno pozdravio njezin predsjednik Miran Šoić objasnivši da je primarni cilj tribine uvid u trenutačno stanje javnog prijevoza s prijedlozima kako promijeniti ono što je loše.
Predstavnici oba prijevoznika, Franjo Grgurić iz Autoturista i Božo Grgurić iz Samoborčeka, uvodno su iznijeli podatke o svojim tvrtkama, zakonskoj osnovi i ugovornim obvezama temeljem kojih obavljaju javni prijevoz, linijama na kojima se on odvija, voznom parku, broju prevenzenih putnika i prijeđenih kilometara na dnevnoj i godišnjoj bazi, tarifnoj politici i sličnom.
O stanju u prijevozu raspravljalo se više od dva sata uz niz upita, primjedbi, osvrta, komentara i zapažnja okupljenih prema prijevoznicima. Najviše ih se odnosilo na neredovitost i preskakanja polazaka na pojedinim linijama kao i na njihovu (ne)učestalost, odnosno prorijeđenost, s konkretnim primjerima doba dana i vremena kada se to događa, ponajviše na linijama prema Zagrebu. -Autobusi, baš oni prema Zagrebu, pretrpani su putnicima u špicama, stoji se u njima tijekom vožnje autocestom, a nerijetko u tim intervalima šaljete u promet manje autobuse u koje ne stanu svi koji su, mahom unaprijed kupili pokaznu markicu za prijevoz – rekli su nezadovoljni putnici.
Na to su se nadovezale njihove primjedbe i na ponašanje prometnika koji nemaju odgovore na pitanja zašto nema i nije bilo polaska na nekoj od linija kao i na pojedine (ne sve) vozače koji putnicima ne daju odgovore na to. -Iako se u posljednje vrijeme stanje promijenilo na bolje, na te naše primjedbe, iznesene usmeno ili u pisanom obliku, nije bilo odgovora ni iz uprava naših prijevoznika – ukazali su na to neki od putnika. Upozorili su i na mobiteliranje vozača tijekom vožnje te na neobavještavanje putnika o promjenama u voznom redu i njegovo neobjavljivanje bar na početnim, ali i na usputnim stanicama.
Vlasnicima Autoturista i Samoborčeka ukazano je i na stanje dijela autobusa koje je – kako su rekli putnici – na očigled loše. -Ne sumnjamo da vozila nisu prošla tehnički pregled, ali se naše primjedbe odnose na nefunkcioniranje grijanja i hlađenja u autobusima, pa se ili znojimo ili smrzavamo u njima, a vozači nam tvrde da to ne funkcionira – rekli su okupljeni na ovoj tribini. Prijevoznici su, kao i sve ostalo, i to pribilježili, uz opasku da taj sustav ne ulazi u kontrolu na tehničkom pregledu.
-Za uslugu koja se pruža prijevoz je preskup – smatraju još putnici koji bi da se ponovno uvedu i karnet karte za one koji rjeđe putuju, a umirovljenicima Grad omogući dodatne povlastice, odnosno subvencije karata. No, na to nije bilo odgovora s obzirom na to da na tribini nije bilo predstavnika gradske vlasti, osim predstavnice gradskog komunalnog odjela Ines Vlahović koja je bilježila primjedbe građana.
Na tribini je bio i gradski vijećnik Matija Hržić koji je, uz ostalo, zatražio odgovore na pitanja na temelju čega je Grad potpisao ugovor s Autoturistom za lokalni prijevoz i kad će se vozni park prijevoznika uskladiti s EU direktivom o niskopodnim autobusima. Prezimenjak prijevozničke braće Grgurić, Mario Robert, pitao je što je s koncesijom iz 2010. godine izdanom na 20 godina te zašto je Grad poništio natječaj za izbor novog koncesionara i sada lokalni prijevoz ugovorio samo s jednim prijevoznikom.
Uglavnom, putnici su zatražili povratak na stare vozne redove, prije pandemije, kada je to bilo češće i redovitije. -Puno se toga, na loše, promijenilo u pandemiji – rekli su, uz ostalo, a posebno naglasili da im prema Zagrebu nedostaje tzv. brza linija, sa samo nekoliko usputnih stanica, koja je ukinuta nakon ovoljetne podjele linija među prijevoznicima. -Vratite nam tu liniju i pojačajte linije kroz “sela” – bilo je njihovo traženje uz dodatnu primjedbu na potrebu usklađenja voznih redova, ponajprije zagrebačkih s lokalnim. -Uz to – rekao je dio putnika – na lokalnim linijama iz Bregane, Braslovja i Malog Lipovca prema Samoboru u isto vrijeme polaze oba prijevoznika, Autoturist na lokalnoj, a Samoborček na međužupanijskoj liniji s nastavkom prema Zagrebu.
Govoreći o svojim tvrtkama, Franjo i Božo Grgurić su naglasili da su one privatne bez dodatnih subvencija za obavljanje javnog prijevoza. Ustvrdili su da su najprije gašenje mnogih velikih tvrtki, a sada i pandemija prepolovili broj njihovih putnika i da ih na nekim polascima više ni nema te da se sve to vidi i na broju prodanih redovitih i pokaznih karata. Božo Grgurić je rekao da je do podjele među prijevoznicima došlo nakon što je Grad Samobor lokalni prijevoz dodijelio samo Autoturistu iako je Samoborček za njegovo obavljanje na manje opterećnim lokalnim linijama nabavio 15 novih buseva i minibuseva koji sada služe prijevozu na području Jastrebarskog i drugdje u Županiji. Franjo Grgurić je istaknuo da su razlog tome i stečajni problemi drugog prijevoznika čiji je stečajni upravitelj obavijestio Grad da on više ne može obavljati lokalni prijevoz.
Prijevoz prema Zagrebu, Autoturistov prema Črnomercu, a Samoborčekov prema Ljubljanici i Autobusnom kolodvoru, koji je u nadležnosti Ministarstva prometa, veza i infrastrukture, sada se obavlja temeljem Ugovora o kooperaciji između prijevoznika i njegovog aneksa od 1. kolovoza ove godine. -Usklađivanje polazaka na tim linijama moguće je samo uz Pravilnik o obavljanju javnog linijskog prijevoza putnika – kaže Franjo Grgurić – a za lokalni prijevoz dodaje da se polasci usklađuju najčešće na traženja Grada i njegovih mjesnih odbora i osnovnih škola koja su često i u neskladu, ali i na traženja pojedinaca.
Franjo Grgurić je podsjetio da od ove jeseni Autoturistov pokaz za 6 zona na relaciji Samobor – Črnomerec omogućuje i prijevoz na svim njihovim lokalnim linijama bez obzira na relaciju, a uz Samoborčekov pokaz za Zagreb moguće je dokupiti i Autoturistovu kartu za njegove lokalne linije po cijeni od 100 kuna za studente i 50 kuna za umirovljenike.
Božo Grgurić je za 2023. godinu najavio novi sustav naplate karata uvođenjem e-kartica i online prodaje kao i uvođenje brze linije od Autobusnog kolodvora u Samoboru do Autobusnog kolodvora u Zagrebu bez zaustavljanja i s mogućnošću rezervacije mjesta.
Na kraju tribine svoje je viđenje situacije iznio i županijski pročelnik za promet i infrastrukturu Ivica Horvatinović, inače stanovnik Samobora. Uz ostalo je istaknuo model Zagrebačke županije prema kojemu se sufinancira odvijanje prometa na nerentabilnim linijama od kojih su tri dijelom i na području Samobora i Svete Nedelje (Samobor – Rakov Potok – Jagnjić Dol, Samobor – Rude – Plešivica – Jastrebarsko i Sveti Martin – Petkov Breg – Klinča Sela). Troškovi se prijevoznicima na tom području pokrivaju prema kilometraži i zato je cijena karte u tom modelu znatno niža. -Dok god država ne primijeni takav ili sličan model u cijeloj zemlji, a sukladno europskoj direktivi, prijevozom će se baviti jedinice lokalne samouprave – rekao je Horvatinović. Božo i Franjo Grgurić smatraju da bi takav model trebao vrijediti i za linije Samobor – Zagreb kako bi prijevoz za putnike pojeftinio. Ivica Horvatinović je zaključio da će to biti moguće jedino ako Grad Zagreb i Zagrebačka županija prometno postanu jedinstveno područje.
Sva pitanja s ove tribine su zabilježena i detaljnije će, s odgovorima, odnosno zaključcima, biti prezentirana na web stranici samoborske Udruge za zaštitu potrošača – najavio je predsjednik udruge Miran Šoić.