Premda su za ovo doba godine vremenski uvjeti za vožnju izrazito povoljni, bez snježnih padalina i uz relativno visoke temperature, kalendarski sve smo bliže zimi pa su u HAC-u spremni za prve temperaturne minuse.
Svaka priprema za zimsku službu kreće već u ljeti s nabavom soli i pripremom strojeva. Zimske ekipe HAC-a su pripravne, naročito na zimskim dionicama u Lici i Gorskom kotaru gdje je zimska služba na snazi već mjesec dana, od 15. listopada. Na svim ostalim autocestama radnici u zimskoj službi spremni su od 1. studenog i rade 24 sata svakodnevno za vrijeme trajanja zimskog održavanja autocesta.
Trenutno u solanama raspolažu s nešto više od 21 tonu soli, međutim na raspolaganju je još oko 50 tona soli koje od dobavljača nabavljaju prema potrebi. Tijekom zimskog održavanja autocesta troši se u prosjeku oko 35.000 tona posipala, dok je za usporedbu tijekom zimskih sezona s ekstremnim količinama padalina potrošeno i preko 57.000 tona.
Ključne brojke za zimsku službu 2022/2023.
- 28 milijuna m2 asfaltnih površina
- 211 km kolnika autocesta (oba smjera)
- 107 odmorišta
Kao i svake godine u zimskom razdoblju privremeno se zatvaraju odmorišta na manje frekventnim dionicama autocesta i to od 2. studenog do 30. travnja. Ove godine na autocesti A1 zatvorena su odmorište Jezerane, Pristeg, Sitno i Radošić, na autocesti A5 odmorišta Strossmayerovac i Andrijevci, dok je na A10 zatvoreno odmorište Pojezerje.
Svake godine, čim padnu prve pahulje snijega i zabijeli se kolnik, često čujemo kako je cestare ponovo iznenadio snijeg. Ono što u HAC-u pokušavaju već dugi niz godina pojasniti jest činjenica da se s uklanjanjem snijega ne može početi prije nego što snijeg počne padati, a isto tako da za vrijeme padalina cestu nije moguće dovesti u stanje bez snijega. Pokušavaju dakle promijeniti svijest svojih korisnika da prohodan kolnik ne znači „crni“ kolnik.
Dobro je znati:
Percepcija | Činjenica |
Snijeg uvijek iznenadi zimsku službu | Uklanjanje snijega ne može početi prije nego što snijeg počne padati |
Cesta mora biti crna | Za vrijeme snježnih padalina nije
moguće dovesti cestu u stanje bez snijega |
Vozači često negoduju da nisu vidjeli ralicu | Broj ralica manji je od broja vozila na cesti i nije moguće svakom vozaču vidjeti ralicu. Kada bi ralice bile ispred svakog vozila prometovanje autocestom bilo bi nemoguće – nastao bi kolaps |
Vozila sa zimskim gumama i pogonom na sve kotače, sigurna su ne trebaju se pridržavati posebnih regulacija prometa i ograničenja brzine u zimskim uvjetima | Kao što ne postoji apsolutna sigurnost tako niti najsuvremeniji sustavi pomoći u vožnji, vrsta pogona ili najkvalitetnije gume, ponekad ne mogu protiv prirode i zakona fizike. Najveća garancija sigurnosti su odgovorni vozači i pridržavanje ograničenja brzine; samo tako štitimo svoje i tuđe živote |
Hrvatska je klimatski vrlo raznolika zemlja. Velika je razlika između sjevera i juga, te istoka i zapada zemlje. Korisnici koji kreću na put iz klimatski povoljnijih dijelova zemlje moraju biti spremni na klimatski ekstremnije uvjete i opremljeni kako bi sigurno stigli do svog željenog odredišta. Upravo iz tog razloga postoji obveza korištenja zimskih guma tijekom zimskog perioda. Kada temperatura padne ispod 10°C, vaše ljetne gume više nisu efikasne, odnosno imaju puno manju sposobnost prijanjanja. Gume za snijeg imaju drugačija svojstva kako bi optimizirale prianjanje, a time i povećale sigurnost na cesti.
Važno je biti svjestan činjenice da vožnja u zimskim uvjetima iziskuje da budemo odgovorni vozači koji svoju vožnju prilagođavaju uvjetima na cesti jer samo tako štitimo svoje i tuđe živote!
Iz HAC-a stoga još jednom podsjećaju vozače da je od 15. studenog do 15. travanja obvezna uporaba zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj. Pod zimskom opremom podrazumijevaju se zimske gume na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.