Samobor je od 7. do 9. listopada 2022. ugostio International Sound & Film Music Festival, jedan od najvećih i najvažnijih svjetskih festivala filmske glazbe. Festival, koji u 2022. godini obilježava deset godina postojanja, prvi dio proslave održao je ljetos u pulskoj areni, gdje je prikazano filmsko remek-djelo Gladiator redatelja Ridleyja Scotta te je dizajneru zvuka Scottu Milanu dodijeljena nagrada Crystal Pine za životno djelo. Slavljenički program nastavljen je protekloga vikenda u Samoboru, gradu u kojemu je Festival započeo djelovanje. Među mnogim zvjezdanim imenima na listi gostiju našlo se ono Stephena Warbecka, renomiranog engleskog skladatelja vjerojatno najpoznatijeg po glazbi za film Zaljubljeni Shakespeare (1998.), za koju je nagrađen nagradom Oscar. U Samoboru su maestru Warbecku i glumcu Ciaránu Hindsu dodijeljene počasne nagrade Crystal Pine te je održana premijera neovisnog filma The Man in The Hat, za kojega maestro potpisuje glazbu i režiju.
U nedjelju prijepodne priliku za razgovor s oskarovcem Stephenom Warbeckom dobila je skupina mladih hrvatskih umjetnika U neformalnom razgovoru s dobitnikom nagrade Oscar sudjelovali su: Petra Stojaković, Marta Faullend Heferer, Tomislav Jelavić, Borna Ban, Paula Ćurić i Magdalena Muše. Po svojim vokacijama oni su klasični gitaristi, jedan akademski slikar i jedna orguljašica. Opušteno druženje sa skladateljem zavidne karijere održano je na cvijećem okupanoj unutarnjoj terasi Kavane Livadić. Naručene su kremšnite i kave, maestro Warbeck odvažio se kušati i samoborski bermet, te je razgovor otpočeo.
Razgovor je otvoren temom važnosti filmske glazbe za uspjeh filma. Maestro Warbeck smatra da na to pitanje na nije lako odgovoriti jer je prilikom gledanja teško razlučiti učinak filma od učinka glazbe. Nasmijao je društvo prisjetivši se kako je, pogledavši prvu verziju filma Zaljubljeni Shakespeare pomislio kako tom filmu glazba i nije potrebna! Odgovor na pitanje o ulozi glazbe na recepciju filma naposlijetku je ponudio uz riječi koje je, prisjetio se, redatelj filma The Mission (1986.) uputio orkestrantima prije početka snimanja glazbe za film: redatelj filmu daje kosti i meso, ali glazba mu daje duh.
O procesu skladanja…
Sugovornike je zanimalo u kojem trenutku nastanka filma maestro počinje sa skladanjem. Najčešće je to u postprodukciji, nakon što je film u cijelosti snimljen, ali postoje iznimke od pravila. Dijelovi partiture sigurno će biti potrebni prije početka snimanja ukoliko neki od glumaca u filmu pleše ili pjeva, a ponekad redatelji žele i veće komade gotove već tijekom produkcije. Tijekom bogate i raznolike karijere, maestro Warbeck shvatio je da mu je drago početi s radom čim ranije u nastajanju filma, kako bi mogao tim aktivnije sudjelovati u kreativnom procesu.
Na prethodno pitanje, mladi umjetnici su se nadovezali upitom o izgledu maestrovog procesa skladanja. Skladatelj je opisao kako u početku rada uvijek najprije pogleda film – ako je moguće, izabire pogledati ga sam. Uživanje u filmu bez društva oslobađa ga od preuzimanja tuđih dojmova o viđenom, što čini emotivnu reakciju autentičnom, ali mu i omogućava da napravi stanku u gledanju poželi li odmah uz klavir istražiti nadahnuće pojedinom scenom. Idealno, emotivni doživljaj filma potaknut će ga na skladanje. Uz gledanje filma, u početku stvaranja običava s redateljem dogovoriti osnovne ideje. Maestro je nastavio s opisom svojeg rada, uvijek pripovijedajući otvoreno i duhovito. Posebno zanimljiva bila je njegova misao o međusobnom dopunjavanju, ali i mogućem suprotstavljanju ideja skladatelja i redatelja. Maestro smatra da je njegova uloga kao filmskog skladatelja, između ostaloga, služiti tuđem snu i tuđoj mašti. Bitno je imati povjerenja u svoje suradnike i dopustiti njihov utjecaj na stvaranje: umjesto da djelo bude produkt mašte jednog čovjeka, na taj način postaje zbrojem mašti svih onih koji su mu doprinijeli. Kao primjer suradnje u kojoj je povjerenje u redateljev savjet obogatilo krajnji proizvod naveo je glazbu koju je skladao za film Polisse (2011.) redateljice Maïwenn.

Kako do inspiracije?
Osim iz samog filma i scenarija, maestro inspiraciju također pronalazi istražujući glazbu i kulturu podneblja i vremena u kojima se odvija radnja filma. Objašnjavajući misao, spomenuo je novi Maïwennin film La Favorite o francuskom kralju Luju XV. s Johnnyjem Deppom u glavnoj ulozi koji izlazi 2023. godine u distribuciji Netflixa. Pripremajući se za skladanje glazbe za taj film, maestro Warbeck je slušao glazbu francuskog baroka. Isto tako, pred snimanje iranskog filma na kojem je radio prije 12 godina istražio je iransku glazbu. Ovo nije postupak koji služi pokušaju imitiranja stila pojedine glazbe, već upoznavanju duha vremena i pronalasku izričaja koji će najbolje odgovarati filmu na kojemu radi.
O skladateljskim uzorima
Kao primjere filmskih kompozitora koje cijeni, oskarovac je naveo Ennia Morriconea, Nina Rotu i Brunu Nicoalia. Objasnio je da u filmovima cijeni suptilnu glazbu nasuprot pompoznoj. Smatra kako bi glazba za pojedini film trebala posjedovati jedinstvenost. Osobita orkestracija, poput neobičnog izbora solista ili korištenja novih i rijetkih glazbala, jedan je od čimbenika koji može uzdići glazbu te ju učiniti zanimljivom i prikladnom. Za postizanje željenog učinka ponekad je potrebna snalažljiva i inovativna ideja. Primjer maestrovog iskustva sa spontanim pronalaskom idealnog rješenja je suradnja s gitaristom Dariom Rossettijem Bonellom na glazbi za film Captain Corelli’s Mandolin (2001.).
O suočavanju s kritikama
U nastavku razgovora oskarovac je priznao da je kritika glazbe skladatelju vrlo osobna i da nije uvijek lako prihvatiti redateljske sugestije. Opisuje suočavanje s kritikom kao često vrlo bolno. Smatra da dobar redatelj mora imati razvijenu vještinu komunikacije sa suradnicima koja mu omogućava da konstruktivnu kritiku uputi na način koji ne paralizira kreativnost umjetnika jer, naravno, obeshrabren umjetnik prestaje biti maštovit. Za dobro prihvaćanje kritike nužno je imati na umu da u skladanju za film ne postoji točno niti pogrešno rješenje problema, pri čemu je zadatak skladatelja je pronaći soluciju koja dobro ispunjava i njegovu, i redateljevu viziju. Meastro Warbeck poznaje frustraciju koju umjetnici osjećaju kada nadahnuće i željeni rezultati izostaju unatoč napornom radu. Smatra da nije moguće siliti kreativni proces, zbog čega je u trenucima frustracije najbolje kratko se odmaknuti od rada. Objasnio je i kako se u situacijama kada ne pronalazi nadahnuće može osloniti na racionalna tehničko-stručna rješenja, poput uobičajenih progresija ili orkestracija za uglazbljivanje određene vrste prizora. Nastoji uvijek skladati nadahnut emocijom, ali za trenutke izostanka inspiracije ima rezervu stručnih solucija pomoću kojih nastavlja s radom, a koje potom često i dovedu do željenog nadahnuća.
O počecima karijere…
Stephen Warbeck sugovornicima je opisao početke svoje karijere. Zanimanje skladatelja filmske glazbe više mu se dogodilo no što ga je izabrao, kaže. U djetinjstvu je volio klasičnu glazbu, dok mu je u adolescentskoj dobi rock glazba bila zanimljivija. Soundtrackove je zavolio gledajući mnoštvo filmova u filmskom klubu, a prije filmske počeo je skladati kazališnu glazbu. Za vrijeme studija pisao je glazbu za komad redatelja koji mu je nekoliko godina kasnije ponudio da sklada za film koji režira. Bio je to prvi film za kojeg je skladao, nakon čega je jedan angažman vodio drugom, a ostalo je povijest. Svojim sugovornicima savjetovao je neka budu otvoreni za različite prijedloge i suradnje jer baš neka od njih može biti prvi korak prema budućoj karijeri.
Režija – ostvareni san
Oskarovac opisuje svoje zanimanje kao stresno. Od konkurencije i rada s kratkim rokovima, stresnija mu je izloženost mišljenjima o kojoj je prethodno govorio. Pravovremena priprema i organiziranost pomažu mu da smanji stres oko susretanja rokova, a o konkurenciji kaže da ga ne opterećuje, iako zna da je oštra. Imao je sreće, kaže, što je na vrhuncu karijere prije dvadesetak godina uglavnom mogao raditi na projektima koje je sam izabirao. S vremenom su odrasle nove generacije i više ne radi na jednakom broju projekata, ali smatra da je prirodno i lijepo što mladi redatelji preferiraju rad s mlađim skladateljima. Maestro Warbeck nedavno je ispunio svoj san o režiranju filma (The Man in The Hat prikazan je u Samoboru 8. listopada). Iako je razmišljao o tome da na filmu surađuje s nekim od kolega skladatelja, shvatio je da ima pretjerano određene ideje o glazbi za film, zbog čega se pita bi li suradnja dobro funkcionirala. Ne odbacuje mogućnost da se takva suradnja u budućnosti ipak dogodi.
Razgovor je završen upitom o ljubavi prema rock glazbi koju je oskarovac spomenuo: svira li još uvijek u rock bendu? Svira u bendu, rekao je, ali ne sviraju rock. Dopunio je odgovor duhovitom anegdotom o turneji s rock bendom na koju je bio pozvan. Iako mu je putovanje s rock sastavom bilo dječački san, ponudu je odbio sagledavši vjerojatni izgled svakodnevice člana jednog rock benda.
Kraj druženja zabilježen je zajedničkom fotografijom oskarovca Stephena Warbecka i njegovih sugovornika. Maestro je mlade umjetnike oduševio humorom, iskrenošću i skromnošću. Sudionici su se rastali obogaćeni vrijednim skladateljevim savjetima, puni dojmova i počašćeni jedinstvenom prilikom koja im je pružena.
Petra Stojaković