Ima li uopće rješenja za probleme u javnom gradskom prijevozu?

30. rujna 2019.
Komentari isključeni
1.796 Pregleda

Javna tribina o javnom gradskom prijevozu koju je danas u Gradskoj vijećnici organizirao Grad Samobor okupila je preko 50 korisnika javnog gradskog prijevoza koji su izrazili svoje nezadovoljstvo stanjem u javnom gradskom prijevozu.

Nepoštivanje voznog reda, česta kašnjenja, dotrajali autobusi, previsoke cijene prijevoza, ugrožena sigurnost djece koja putuju u škole, neusklađenost polazaka autobusa s nastavom, neprihvatljivo ponašanje vozača – samo su neke od brojnih primjedbi koje su građani u nešto manje od dva sata, koliko je tribina trajala, uputili gradonačelniku Kreši Beljaku i njegovim suradnicima.

Gradonačelnik Krešo Beljak uvodno je rekao kako je svjestan da ovaj problem traje godinama, a sve je sada kulminiralo povećanjem cijena srednjoškolskih pokaza. Podsjetio je kako je Samobor 70- ih godina imao svoje poduzeće za prijevoz, ali je gomilalo gubitke pa se pridružilo ZET-u početkom 80-ih godina. “Suradnja sa ZET-om je raskinuta 90-ih godina i tada su svi slavili, jer je iz tadašnje perspektive ZET bio , kao što je sada Samoborček, očajan. Kada je došao Samoborček slavili smo, ali to slavlje je kratko trajalo, jer su problemi vrlo brzo počeli. Najveći problem je taj što postoje tri vrste koncesije. Za međužupanijske linije od Samobora prema Zagrebu koncesiju izdaje Ministarstvo prometa, za županijske linije Samobor – Sveta Nedelja koncesiju izdaje Zagrebačka županija, a za sve ostale linije Grad Samobor. Te linije na području Samobora su neisplative i sada kada bismo raspisali natječaj za te linije nitko se ne bi javio, jer ne bi htio voziti , bez da vozi i prema Zagrebu. Taj gubitak Samobor plaća iz proračuna, inače se linije ukidaju i to stalno slušamo” – rekao je Krešo Beljak naglasio je i kako je nekoliko puta razgovarao i s direktorima ZET-a da se vrate u Samobor, ali kaže ne žele. Razgovarao je kaže Beljak i s nekoliko privatnih prijevoznika, ali ne žele se javiti na natječaj, jer koncesiju za linije koje daje Grad nisu isplative.

“Sustav je odgovoran, jer javni gradski prijevoz bi trebala biti uslužna djelatnost bez profita, a kad se privatnik pojavi on gleda samo profit ” – ustvrdio je Beljak te rekao kako ne želi biti glasnogovornik prijevoznika, ali da moramo shvatiti da oni koriste priliku koju im omogućuje zakonski okvir i tako stvaraju profit, jer dobivaju novac od Grada, Županije i Ministarstva. Mi u Samoboru sufinanciramo srednjoškolske pokaze sa 25 % i direktno uplaćujemo novac njima pa je cijena pokaza time manja, a od Ministarstva morate čekati novac. Pojavom političkog populizma, prvenstveno u Gradu Zagrebu, pa i nekim županijama, došlo se do toga da je srednjoškolski prijevoz besplatan, no on nije besplatan, jer punu cijenu naplaćuje prijevoznik, a onda ju sufinancira Grad i država. I sada se dogodilo da je ta puna cijena u Samoboru puno manja od ostalih gradova u Županiji i državi , pa su nas prijevoznici došli moliti da pristanemo na usklađenje cijena s ostalim sredinama, jer ionako će to njima refundirati država, a oni time zatvaraju priču da ne moraju ukidati linije, jer su nam prije dva mjeseca rekli da odlučimo kojih 20% linija će biti ukinuto” – pojasnio je Krešo Beljak.

Okupljeni građani nisu se složili da za srednjoškolce i dalje prijevoz ostaje besplatan, jer nitko im ne garantira da će im ministarstvo vratiti novac, a svi koji žive primjerice u Bregani i putuju u školu u Samobor nemaju pravo na povrat novca od ministarstva, jer su preblizu školi, pa će sada pokaz umjesto 147 kuna plaćati 255 kuna.

Gradonačelnik Krešo Beljak obećao je da će im novac u visini poskupljenja vratiti Grad Samobor.

“Bilo bi dobro da i ministarstvo uplati prijevoznicima novac, pa da roditelji ne moraju kreditirati ministarstvo, ali na to ne mogu utjecati” – rekao je gradonačelnik Beljak, ali je prihvatio prijedlog građana da Grad plati i tih 75% cijene od pokaza, pa da čeka povrat novca od ministarstva. Vidjet ćemo može li se to realizirati” – obećao je Beljak.

Čini se, iz svega rečenog na javnoj tribini, da su građani spremni prihvatiti i veće cijene, ali nikako ne za sadašnju uslugu koja je neadekvatna. “Plaćamo pokaz, a svako malo moramo vozit djecu, jer busa nema ili kasni, zašto je ukinuta linija prema Ljubljanici koja je sada povezana s Autobusnim kolodvorom, a često bus ne stane na Ljubljanici, jer nema mjesta u autobusu i nije normalno da ljudi onda satima čekaju idući bus, tko uopće obavlja prijevoz, tko su koncesionari, spominju se stečajevi i ostalo, poštuju li oni ugovorene obaveze, kako prolaze tehničke preglede takvi autobusi, zašto službe Grada nisu temeljem javnih primjedbi građana osigurale da im prijevoznici daju kvartalna izvješća o kvaliteti usluge, i jeste li kao saborski zastupnik aktualizirali ove probleme u Saboru” – pitali su građani!

“Za sve te probleme znamo i to vodi k tome da im se zahvalimo na usluzi i što onda? – pitao je gradonačelnik Beljak i rekao kako nema rješenja, jer nitko ne želi voziti, nitko se ne javlja na natječaj i ponovno se vraćamo na to da država treba rješavati problem na način da javni gradski prijevoz bude uslužna djelatnost i da država to sufinancira da bi to egzistiralo. Mislite da ja mogu doći u Sabor i reći ajmo sad malo pričati o javnom prijevozu, to ne ide tako” – rekao je Krešo Beljak.

Pojasnio je i kako je Grad imao nekoliko rješenja, primjerice da se za obavljanje usluga prijevoza doregistrira Komunalac, te da Grad podigne kredit za kupnju autobusa, ali se pokazalo da je to još skuplja varijanta od sadašnje. Na pitanje zašto prijevoznici ne plaćaju pristojbu za pristajanje na kolodvoru, gradonačelnik Beljak je odgovorio da su oni to voljni plaćati, ali onda će podići cijenu prijevoza i opet će to građani plaćati.

“Svaka akcija, veća od ovoga što sada poduzimamo, značila bi ukidanje lokalnih linija u Samoboru” – rekao je gradonačelnik Beljak te je ponovio kako su pristali na povećanje srednjoškolskih pokaza iz razloga da se ne ukine 20% linija. Borimo se cijelo vrijeme da uopće imamo javni gradski prijevoz – naglasio je Beljak te zaključio kako Grad može dogovarati bolje uvjete s prijevoznicima , ali sve ima svoju cijenu i već sada Grad milijune izdvaja za gradski prijevoz.

Tražili su građani da se uvede linija od Samobora do Podsuseda, a kako bi mogli dalje prema Zagrebu koristiti vlak. Tražili su i da se tijekom ljeta djecu sufinanciraju pokazi, jer mnogi idu na sportske i druge aktivnosti, tražili su i da se usklade polasci i odlasci autobusa s nastavom i još puno toga.

Gradonačelnik Beljak je obećao da će svi prijedlozi biti razmotreni te da će pokušati napraviti sve što je u okviru mogućega te je za dva tjedna najavio novu tribinu.

Na javnoj tribini bili su i oporbeni vijećnici Irena Franceković ( MOST) i Vladimir Skednrović ( HDZ) koji su također uputili na određene poteškoće u javnom gradskom prijevozu. Gradonačelnik Beljak nije htio politizirati na ovu temu, ali je prihvatio prijedlog Vladimira Skendrovića da se u Gradu osnuje radna skupina koje će se baviti problemom javnog prijevoza tj. poboljšanjem te je rekao kako će Vladimira Skendrovića predložiti za predsjednika te radne skupine.

Gradonačelnik Beljak prihvatio je i poziv na vožnju od jedne gospodične da se okuša u “Samobočekovom izazovu” tj. da se s njom oko 16 sati provoza od Vrbana do Samobora pa da vidi u kakvim se to uvjetima ljudi voze.

Pojedini građani su iskoristili susret s gradonačelnikom pa su ukazali i na neke druge probleme u Gradu uglavnom komunalne tematike, a jedna sugrađanka je zatražila da se pomogne roditeljima koji imaju djecu s posebnim potrebama u vidu osiguravanja stručne i druge podrške.

Današnjoj javnoj tribini nazočili su i predsjednik Gradskog vijeća, Miran Šoić te gradski pročelnici Juro Horvat i Zvonko Župančić.

Anja Franić - Modrić

Diplomirala novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Novinarstvom se počela baviti 2002.godine, honorarno radeći za mjesečnik "Naš Samobor" te magazin Reader' s Digest. Za Radio Samobor radi od 2008. godine.

Komentari nisu dopušteni.