Najnovije

Priprema za zanimanja 21. stoljeća

17. travnja 2019.
Komentari isključeni
290 Pregleda

Samoborski muzej već 5. “Radionicom terenske nastave 21. stoljeća“ postaje mjesto, ne samo na karti Hrvatske, na kome se demonstriraju koncepti suvremenog obrazovanja u Europskoj uniji. Mali samoborski istraživači marljivo su dekodirali genetičke informacije koristeći micro:bit uređaje i time se upoznali sa svjetski značajnim i u hrvatskom obrazovanju slabo zastupljenim područjem suvremene znanosti – bioinformatikom. Genetski kod je temeljni skup pravila koja određuju razvoj, život i reprodukciju živih organizama. Razumijevanje genetskog koda može pridonijeti brojnim znanstvenim područjima. U medicini to su dijagnoza, liječenje i prevencija mnogih bolesti.

Radionicu su u subotu, 13. travnja vodili Emina Horvat Velić i Bruno Srezović Bijelić, studenti molekularne biologije na zagrebačkom PMF-u. Radionica je održana zahvaljujući doniranoj opremi Instituta za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) koji je već i prije dao značajnu potporu samoborskoj djeci kroz suradnju s udrugom SURLA, glavnim inicijatorom ovog i brojnih drugih događanja u Samoboru.
Radionica je dio šireg programa „Mohorovičić“ koji će idući mjesec biti detaljnije predstavljen Samoborcima najavom „Samoborske ljetne škole znanosti i tehnologije“. Ona će se održati od 15. do 20. srpnja u prostoru POU Samobor. Upisi u tu školu, koja je za djecu besplatna, kreću također u svibnju. Podršku programu dali su Grad Samobor, POU Samobor, Samoborski muzej, a samu izvedbu udruge SURLA i KUIS te doc.dr.sc. Dalibor Paar (PMF Sveučilište u Zagrebu) u okviru aktivnosti Hrvatskog fizikalnog društva.

U pozadini „Terenske nastave 21. stoljeća u Samoborskom muzeju“ nalazi se vrlo značajna priča za hrvatsko obrazovanje i odgoj djece. Ono što je bitno u 21. stoljeću je da uz savladavanje temeljnih znanja i vještina za život, djecu treba od vrlo rane dobi dodatno usmjeriti i motivirati u pravcu novih zanimanja – zanimanja 21. stoljeća.
Treba imati na umu da će idućih desetljeća preko 50% zanimanja 20. stoljeća nestati i zamijeniti će ih nova zanimanja koja u većini zahtijevaju potpuno nova znanja i vještine. U preporukama Europske komisije još 2015. godine jasno je rečeno da stručnjaci iz pojedinih područja znanosti i tehnologije trebaju odmah uvoditi nedostajuće sadržaje i metode u europsko obrazovanje, od vrtića do fakulteta. Izbor tema treba biti takav da djecu informira o postojanju mnogih zanimljivih tema i izazovnih problema.

Djecu treba informirati o aktualnim frontama istraživanja i razvoja današnje znanosti i tehnologije. Jedna od tih fronti, odnosno područja koja danas bitno doprinose napretku znanosti i predstavljaju velikih potencijal za buduća istraživanja je bioinformatika koja je djeci kroz istraživačku radionicu u muzeju predstavljena malim Samoborcima. Rezultati ove radionice bi trebali biti dalekosežniji jer je već u pripremi stručni rad o radionici kojim će se ići šire prema hrvatskom obrazovnom sustavu koji treba strateški unaprijediti kroz dvije ključne komponente: postepenim uvođenjem suvremenih sadržaja i metoda te znatnim povećanjem plaća i statusa učitelja i nastavnika.
tekst i foto: Dalibor Paar

Kruno Solenički

Kruno je novinar i foto reporter cijeli svoj život. Uspješno se okušao u filmskoj i tv produkciji. Nisu mu strani ni marketing i odnosi s javnošću.

Komentari nisu dopušteni.